Har du en webshop eller hjemmeside som du gerne vil have mere synlig på søgemaskinerne så slipper du ikke uden om at SEO optimere dit website. Men hvad er SEO og hvad kan du selv gøre for at forbedre din online synlighed på søgemaskinerne?
SEO står for onpage søgemaskineoptimering og er en rette optimering du kan benytte for at gøre det nemmere for en søgemaskine at se hvad din hjemmeside omhandler, og hvor vigtig et søgeord er for dig. I dag ser vi lidt nærmere på det begreb kaldet onpage SEO optimering, hvilket dækker over de ting du selv kan lave på hjemmesiden for at forbedre synligheden. En forside eller underside optimeres typisk til et søgeord/søgesætning og evt. et par ekstra tillægsord her til. F.eks. billigt sportsudstyr eller danmarks bedste tennissko.

Læs mere: SEO optimering og webdesign

Optimering af title tag

Et af de vigtigste elementer inden for onpage seo optimering er title tag, eller side titlen som nogle også kalder det. I HTML kode er det teksten imellem min titel tagget. Du har ca 60 tegn til at skrive en fangende beskrivelse om indeholder dit søgeord.
title tag er den tekst der vises i fanen på din browser når du er inde på siden, og som overskrift ude på Google når din side vises på en søgning.

Optimering af overskrifter på siden

H1, H2, H3 osv er vigtige tags der bestemmer størrelse af dine overskrifter inde på siden. Benytttes dit søgeord i disse tags giver det et boost til din Onpage SEO optimering. Benyttes søgeordet i dit H1 tag tæller det mere end hvcis du benytter det i et H5 tag.
Brug gerne det primære søgeord i dit H1 tag og relaterede søgeord i et par af de andre H2-H3 tags.

Læs mere: Optimering af hjemmeside

Optimering af brødtekst

Selve brødteksten er selvfølgelig en vigtig del af søgemaskineoptimering. Hvis dit søgeord ikke indgår et par gange som minimum i selve teksten, så er chancen for at du bliver vist på søgeordet temmelig lav. En tommelfinger regel siger at du skal bruge dit søgeorg i omkring 1% af teksten, så går du ikke helt galt. I princippet er der ikke en faktor der vurdere hvor mange % af teksten som indeholder søgeordet og dermed giver en bedre placering. Men bruger du søgeordet for få gange går du ikke maksimalt effekt, benytter du det for meget risikere du en overoptimeringsstraf. Så hvis du holder dig omkring den 1%, så er du på den sikre side.

SEO optimering af webshop og hjemmeside

Læs mere: SEO til webshop og E-commerce løsninger

Optimering af billeder

Et andet sted du kan få flettet dit søgeord ind er på billeder. Her har du 2 muligheder. Den første i et billede filnavnet, som tæller lidt. Men hvad tæller endnu mere er hvis du knyttet et alt tag (billede beskrivelse) til dit billede og bruger dit søgeord eller søgesætning her. Det kan give et boost til din onpage seo optimering, men det kan også hjælpe med til at dit billede også bliver vist på en google billede søgning når dit søgeord benyttes. Derfor er der god grund til altid at benytte sig af Alt tags i billeder.

Teknisk SEO

Udover korrekt brug af søgeord på selve den side du vil optimere er der også en del tekniske ting du kan optimere på som giver hele dit website et lyft. Det er ting som korrekt brug af canonical tags hvis du har flere sider med identisk indhold, at hjemmesiden er mobil venlig, at den loader hurtigt når folk besøger den og alle de mange andre små tekniske detaljer der er med til at give de besøgende den bedst mulige oplevelse når de besøger siden. F.eks. at dine Core Web Vitals er i orden.

Det var lidt om onpage seo optimering og et par simple tips til hvordan du selv kan optimere din hjemmeside eller webshop, så du bliver lidt mere synlig på de søgeord du gerne vil findes op.

Filed under: Info

Like this post? Subscribe to my RSS feed and get loads more!